Tableau vivant 10 Regge

(“levend schilderij”)

 

klas 10 Regge (2006/2007) heeft in de periode kunstgeschiedenis schilderijen uit de Barok bestudeerd en als “levend schilderij” uitgebeeld.

Hieronder kan je de prachtige resultaten bekijken!

 

De opdracht was:

 

1.                  Zoek naar schilderijen waarop prominent mensen zijn afgebeeld.

2.                  zoek medeleerling(en) waarmee je samen dit schilderij gaat uitbeelden

3.                  noteer de naam van de titel, kunstenaar, formaat doek, jaartal, materiaal

4.                  beschrijf in je schrift wat er te zien is op het schilderij.

5.                  vertel wat de betekenis is van het schilderij. Gebruik hier bijv. de website en boeken uit de mediatheek.

6.                  maak een boodschappenlijstje van de dingen die je nodig hebt om het schilderij na te maken: kleding, decor, attributen, belichting, vruchten, groenten, binnen of buiten, enz.

7.                  Wanneer je niet aan bepaalde dingen kan komen (bijvoorbeeld een aap of een dood hert) dan verzin je samen een passend alternatief.

8.                  het gaat er om dat je met je levende schilderij zonder te bewegen zo goed mogelijk de boodschap uitbeeldt die in het schilderij zichtbaar is. Denk daarbij vooral aan de houding en gezichtsuitdrukking. Let daarbij ook op dingen als compositie en lichtval.

9.                  wanneer je hebt geoefend en alles is klaar zullen we foto’s maken van de tableaus vivant.

 

Omdat de verslagen over het algemeen niet op de computer zijn gemaakt is op deze webpagina alleen het verslag van Bente te lezen.

J. Eijpe 2007©                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Eijpe 2007©

 

 

 

 

 

J. Eijpe 2007© 

 

 

Schilderij analyse Catherina Backer

 

Wat zie ik?

Op het schilderij is Chaterina Backer afgebeeld. Zij is nog een redelijk jonge vrouw met goudblond golvend haar. Dit draagt zij opgestoken, op een paar krullende lokken naar die speels over haar schouder vallen. Ze is gehuld in een witte blouse of jurk, maar dat is niet zichtbaar. Aan de boven kant ( bij haar hals) van de blouse zitten franjes. De blouse is gemaakt van een glim stof. Over de blouse heeft zij een gouden gewaad dat in het midden bij elkaar wordt gehouden door een met glim steentjes versierde steen. Over het gouden gewaad, wat ook weer van een glimmende stof gemaakt is, draagt zij een donker blauwe glimmende sjaal, of omslagdoek. Verder draagt zij geen sieraden. Deze vrouw zit achter een tafel. Ze zit zo dat haar gezicht naar de schilder is toe gekeerd, haar bovenlichaam zit daar in tegen weer iets gedraait. Dat geeft een levendig gezicht. Ook haar ogen zijn heel erg sprekend, dat zorgt ook voor levendigheid.  In haar rechterhand die ze gebogen voor haar borst houd hout zij de donkerblauwe sjaal vast. Haar hand is met de hand palm naar boven gericht en laat de doek er als ware in rusten. In haar linker hand houd zij een roze roos die ze uit het mandje met bloemen dat voor haar op tafel staat. De roos is schuin naar beneden gericht. Ook heeft de roos nog een uitloper, die eindigt in een knop. De tafel zelf is van een donkere houd soort en oogt masief. Over een deel van de tafel is een donker rode (oogt fluweel) lap neer gelegd. Daarop zijn weer boeken en het mandje neer gezet. Aan haar linker zijde op de tafel staat eerst het mandje met allemaal verschillende bloemen, daar schuim voor een donker rood boek, het lijkt een erg dikke kaft. Op dat ene boek rusten 2 ander boeken, hun kaften zijn geel groenig. En ze lijken weel moderner. De boekenstapel ontneemt een stukje zicht van het mandje met bloemen. De achtergrond lijkt voornamelijk zwart, maar er is een stukje lichtgrijs als ware. Daardoor ontstaat er diepte in het schilderij, wand dat lijkt verder weg. In die opening is een schaduw, of een silowet van een schilders ezel te zien. En ook de een paar penselen zijn zichtbaar. Ook dat kunnen zowel silowetten als schaduwen zijn, Ook kan je in het zwart een soort piano onderscheiden, maar dat weet ik helemaal niet zeker!

 

Wat betekent het?

Over de roze roos die zij in haar hand houd is moeilijk wat te vinden. Wel weet ik dat een roos staat voor liefde, en de doornen die er aan zitten staan dan weer voor het liefdes verdriet wat de liefde je kan aandoen. Ook wordt een roos wel eens gezien als een teken van Maria, maar dat is waarscheindelijk in dit geval niet zo. Het mandje met de bloemen staat voor de 4 seizoenen. En worden ook wel gezien als een der zeven vrije kunsten. En dan in het speciaal de lente. De boeken staan, heel logisch, voor wijsheid en kennis. Ze was dus een geleerde vrouw, of in ieder geval pienter. Het Silhouet van de schilders ezel staat voor de kunsten. Zij zelf staat voor de schoonheid.

 Wat ik zelf denk dat er me bedoelt wordt is dat zij een geleerd kunstenares is. Of dat haar man dat is. Ook kan het zijn dat de schilder er zo zijn stempel op drukt.

 

Feiten:

Chaterina Backer kwam uit een familie die veel waarde hechte aan de familie portretten. Het is dan ook niet gek dat ze bijna allemaal zijn geschilderd, en ook bijna allemaal weer zijn terug gevonden.

 Het schilderij is eigenlijk de rechter helft van een schilderij. Althans dat zou zo kunnen zijn, wand het schilderij van haar man sluit er op aan. Het is niet zo dat het 1 schilderij is geweest wand de omgevingen zijn wel degelijk anders, maar als je ze naast elkaar ziet lijkt het een geheel. Dat komt vooral omdat hun lichamen zo naar elkaar toe gedraaid zitten dat het een heel normaal beeld geeft

 

De schilder:

De schilder is Arnold Boonen (Dordrecht 1669-1729 Amsterdam). Deze man heeft ook een paar schilderijen gemaakt waarin duidelijk de stijl van zijn meester in terug te zien in. Dat was portret schilder Godfried Schalcken.

 

Martiaal en groote:

Het schilderij is geschilderd op een doek van 47,5 x 40 cm. Waarschijndelijk is het geschilderd met olie verf.

 

Datum:

Het schilderij is gemaakt in 1713.

 

Bente Kok

 

 

 

 

 

 

J. Eijpe 2007©        

 

 

              

 

 

 

 

 

 

J. Eijpe 2007©               

 

 

 

 

 

 

J. Eijpe 2007©

 

 

 

 

J. Eijpe 2007©                             

 J. Eijpe 2007©J. Eijpe 2007©                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J.Eijpe 2007 ©